trip Gunung Kinabalu :: Part 2::

dah baca flow secara kasar kan?entry ni aku nak cerita pasal barang-barang pulak...cer cite..cer cite..

penting sekali kena ada :

1)baju sejuk yang tebal
2)glove 2 3 pasang..
3)headlamp
4)baju hujan
5)stoking 2 3 pasang
6)kasut yang kuat..
7)balaclava/snowcap
8)tongkat



baju sejuk tu terpulang la nak bawa camna..ada bulu-bulu ke tak,tapi yang boleh lindung korang dari kesejukan..Serius cuaca kt atas sangat sejuk walaupun tak sampai lagi kat Laban Rata.

Macam trip aku ni,kami bermalam di kabin layang-layang. Kami dok dalam kabin pun pakai baju tebal. Aku yang tak tahan sejuk lagi la..siap pakai stokin ngn selipar, baju sejuk tebal gila n glove! nak pijak lantai kabin pun tak sanggup..kami-kami paling koman pun pakai stokin je..

tang kasut tu,kalau korang ada duit lebih sket, pegi la cari kasut hiking yg ringan dan sedap untuk dipakai..tapi aku ni pakai kasut GETAH sajo...sangat berjasa kasut getah aku ni..ringan pun ye,kalis air pun ye..hahaha...

kenapa aku soh bawa 2 3 pasang? disebabkan cuaca kita tak boleh nak jangkalah kita kena prepare...
starting dari kinabalu park cuaca dah sejuk..dari bawah,aku dah pakai snowcap n glove. <--dah guna glove.

mula perjalanan,lepas pintu gate Timpohon, kabus tebal,so macam hujan renyai pun ye gak, kena pakai baju hujan,..kalau tak,basah la baju+haversack..walaupun haversack tu ada raincover,tetap basah ok!

dalam dok redah kabus tebal,of course lah sejuk kan..perlu jugak glove..kalau dah tak kuat,mesti nak berpaut pada pokok/tangga...pokok/ tangga basah dek kabus, basah la jugak glove..so,ada lagi spare glove lain..tangan aku ni siap boleh cramp..2 2 glove aku basah+sejuk!..

balaclava tu penting gak untuk tutup telinga/hidung/kepala/mulut..sebab tekanan cuaca yang agak tinggi, boleh buat korang mengalami sakit kepala,tak dapat bernafas dengan baik pun ye..aku ni disebabkan tak pakai lah dada aku sakit terok..dok sedut udara sejuk..paru-paru boleh beku tau!

headlamp perlu bila hiking malam..memang kalu dah nak redah ke summit perlukan headlamp..payah ooo kalau pakai torchlight..nak pegang tali/tangga, nak pegang tongkat lagi..pastu pastikan headlamp ada bawa bateri spare jugak.

akhir sekali barang yang perlu ada untuk diri sendiri ialah tongkat..tang ni kalau nk share tu cam susah je..sepanjang trek,guna tangga je..nak turun pun pakai tangga..berapa ribu tangga pun aku tak tau..aku respect la sapa yang bertahan tanpa guna tongkat..Lutut boleh tercabut gak laa..bukan semua tangga ada pemegang..alah..tongkat ni murah je..kalau korang beli kt kedai, boleh dapat rm15 je..pandai bodek,dapat lagi kurang...aku punya tongkat, original mari..buatan kayu..kukuh gitu..rm3 je..huhuh..mana nak dapat?jangan risau,sampai je kinabalu park, nanti mesti ada orang datang jual tongkat...pakcik bas pulak tu yg jual...cakap pasal pakcik bas ni, bas dia unik sikit..pintu bas kena manual..kena tolak n tarik sendiri..bayang kan kalu sapa tak tau,boleh tergolek jatuh kua dari bas tu kalu dok bersandar kat pintu dia...huhuh...

 ni la tongkat kayu yg kuat!

erm...ration pulak depand on bape hari korang disana and bape orang yg nak makan.. tapi depand gak pakej korang camna..cam kami-kami ni, makanan kena bawa sendiri..masak pun sendiri..Oleh kerana kami menumpang rumah guide@layang-layang hut, so kami guna je dapur/gas yang tersedia. Tapi dapur yang kami bawa pun still guna jugak. Nak masak cepat lagipun lapar seyh!
Haa..kena bawa makanan secukupnya..bak kata guide, pendaki ni ade sindrom..sindrom Hantu Lapar! dah makan, makan lagi..makan banyak pun,mesti makan lagi...memang tak rasa kenyang lah!hahhaa...

Comments

  1. dok..aku rindu.....huhuhuhu..tapi kan, ada kawan aku (x knal sgt, cuma ada dlm fren list FB aku) dia sampai puncak seyh..ok,fine, ramai je sampai puncak, cuma amsa dia sapai atas tu yg aku x leh hadam. kul 11.15pg!! siot tak? ke kiter2 ni kena 'kencing' ngan guide tuh..huhu...hm,diorang lagila,shoot terus dari bawah...x benti tido..giler ke dak? jeles3...huuuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts