Jalan-Jalan di Seoul, Korea.. PART 1

Musim spring lepas (end of April to earlier of May 2013), aku dengan 5 kawan yang lain terbang ke Seoul, Korea. Excited tu tak boleh kira lah..Kali ni Paan jadi ketua, so dia yang buat itinerary. Kami terbang ke sana dalam 6 hari dan jadual dekat sana semuanya Paan yang buat. Memang kagum la sebab dia siap buat dalam excel, siap calculate, masa, tambang and transportation on there. I’m salute you Paan! Hehehe J
Our flight was scheduled on the midnight from LCCT and were safely landed on 8.00++ morning at Incheon, Korea. Before nak sampai turn dekat kaunter immigration tu, macam biase la, selfie beramai-ramai…sekali kena sound dengan polis dekat sana., tak bagi ambil picture around that area. Huh! Kedekut tol..bukannya ada details information pasal country dia pun..

welcome to korea~ once we disembark from flight

Dah selesai declare and what so ever, kami pun melilau cari 7E! tujuan pertama, mencari T-Money. T-Money tu samalah function dia dengan TnG dekat KL ni.sebab kawan kami dah inform awal-awal suruh beli kad tu kt 7E yg berada di dalam kawasan airport. Punya lah melilau cari 7E tak jumpa, yang jumpa student korea but can speak malay! Not so malay lah, but it’s indon..haha…dia study di Indonesia, so kira boleh lah kan cakap melayu..tanya dia mana 7E, tapi hampa..dia tak tahu…aduii..kira kami rugi masa jugak lah sebab mencari 7E.

Aku ni memang tak boleh tahan sebab tak jumpa, so pergi melilau cari sendiri sebab diaorang tak abes lagi bercerita dengan student tu..tah apa dorang borak kan tak tahulah. At last, aku jumpa jugak 7E and terus bagitahu mereka. Kawan kami dah pesan top-up dalam 30000 won.  Kad tu lama harga 2000+ won. If tak cukup nanti boleh top-up dekat subway. So, kami tak boleh bayangkan lagi macam mana and terus je beli and topup 30000won. Selesai membeli, misi mencari bas station untuk pergi ke guethouse kami Inside Backpackers di Sun Kyun Kwan.

T-Money..like TnG in Malaysia

Tambang shuttle from Incheon direct to Sung Kyun Kwan adalah 10000 won. Paan dengan bangganya tunjuk kupon 1000 won yang dia print dari website. Kira kalau ada kupon tu, ada diskaun lah, bayar 9000 won je tambang..disebabkan guna T-Money, driver bas tu tak bagi guna kupon tu. Kupon tu hanya sah jika bayar cash! Kuikuikuikui…so Paan terpaksa lah redha yang dia punya T-money dah kena tolak sama macam kami. Kelakar jugak time tu. Tempoh masa nak sampai di area guesthouse dalam 1jam lebih.  Pemandangan sepanjang jalan memang menarik. Bunga sakura (tak tahu nama apa) kembang mekar. Putih je pokok, macam salji.
Setelah sejam lebih, sampai juga kami di SunKyun Kwan Station. Oh ya..lupa..ini dalah pertama kali aku naik bas kena pakai seat belt. Then kami menapak menuju ke guesthouse (refer map ok).  Receptionist cakap kami sampai awal sangat sebab sepatutnya check in pukul 11. Tapi depa tak kesah and allowed us to check in first. Kami dikehendaki membayar full amount dahulu, tak ingat berapa tapi tak silap aku RM250 untuk 6hari. Murah kan?? Kami ambil bilik yang memang cukup-cukup untuk kami berenam. Kira katil semua double decker, ala-ala back to school la pulok. Tapi cantik and selesa. Selesai pilih katil masing-masing dan kemas apa yang patut, pengembaraan kali bermula! Yeayyyy~

if dari simpang, korang akan nampak board ni jugak :)
signboard Inside Backpackers kt tepi pintu
ok, jauh sikit, nampak tak pintu masuk tu? bilik di tingkat 2
inilah bilik comel kami.. ada 3 double decker
receptionist depan pintu, itu si gedik Paan..haha

Day – 1
Namsan Tower & Teddy Bear Museum.
Dari hostel  kami jalan kaki ke subway Hyehwa. Dalam 10 minit jalan kaki tapi sebab kedai-kedai sepanjang jalan tu menarik perhatian, so agak lama jugak nak sampai subway. Yela, first time tengok, berenti posing ambil gambar tak terkira banyak.  Dari Hyehwa, kena ambil Myeongdong Line 4 exit 3 ataupun Chungmuro Line 4 Exit 2. Subway dekat sana banyak exit dia. Kekadang tu ada sampai 9 Exit, so kena berhati-hati lah. Mula-mula memang pening dan konfius!
Dah sampai dekat Chungmuro, kena ambil shuttle pulok. Shuttle ni memang direct ke Namsan Tower terus. Bila kami sampai dekat bus stop, tengok panjang barisan nak naik bas yang sama. Bila bas sampai, barisan tadi terus hilang, kira sama je dengan KL..hahaha.
Shuttle akan berhenti di kaki bukit Namsan. Aku ingat dah sampai sebab dah nampak tower yang gah itu. Rupa-rupanya, kami baru sampai di kaki bukit. View di kaki bukit pun dah cukup menarik.kira nampak bangunan-bangunan di seluruh bandar Seoul. Dah selesai ambil gambar, kami teruskan berjalan naik bukit, ohhh…sangat tinggi~ kami berhenti dipertengahan bukit sebab ada yang dah pancit..semput jugak tau!

first pit-stop..pancit naik bukit! ha, belakang tu Namsam TOWER!
Rasanya ada dalam ½ jam mendaki nak sampai ke hujung jalan (atas bukit Namsan). Dah sampai atas tu, semua penat lelah tadi HILANG.. ..kami terus pergi area kunci-kunci yang kononya orang ramai datang mengunci cinta mereka disitu..errmm…karut-karut..selepas bebrapa minit, we decided to get ticket to enter the tower and teddy bear museum. Total cost for both entry are 14000 won. Yes I remember that coz has take the picture of the ticket..hehehe..
14000 won per entry for teddy bear museum and observation deck of Namsan Tower

padlocks and N Seoul Tower
us...missing one person as she's the photographer..

view from top of N Seoul Tower.
padlocks tree
beautiful flowers~

Kami diarahkan untuk menaiki lift menuju ke observation deck ( tak ingat level berapa) sebelum menuju ke museum. On the top of the tower, they have souvenir shop and binocular for visitors. Another hot activity is buy postcard and can send it over the country! Emy had made it and the funny is..the card received when she’s already back to office..lol~
Next, we go to the teddy bear museum.  Banyak sangat bear-bearnya dengan costume ikot cerita/drama korea. Selepas itu kami pun pulang.. oh ya, bila dah sampai stesen Hyehwa, kami salah keluar..banyak sangat exit, itu  yang keliru..kekeke…@_@

teddy bear museum
beautiful scenery
ok, ni actually kami dah tersalah exit di Hyehwa station,jalan-jalan jumpa patung unik ni..
kami pantang jumpa cermin! di salah sebuah coffee shop ;p

Day 2

Lotte World

Lotte company adalah company yang kira besar juga di Korea. Lotte ni bukan sekadar pusat hiburan, malah brand keluaran makanan,pakaian and penginapan. So Lotte World yang kami pergi ni lebih kurang macam Universal Studio or ala-ala Genting Highland laa..ok, kami pergi sana dengan tren..dari Hyehwa, transfer dekat Dongdaemun History & Culture Park, lepas tu ambil Line 2 pergi ke Jamsil and exit 4.

Bila dah keluar Exit 4 tu, kira kita dah berada dalam shopping complex Lotte, so kena la cari arah menghala ke Lotte World. Disebabkan kita ni foreigner, ada diskaun tau nak masuk Lotte world tu dengan syarat bawa passport!

in Folk Museum

Lotte World ni adalah taman tema dalam bangunan yg terbesar jugak lah. Cuaca time tu sejuk, tapi tak rasa sebab dalam bangunan, tapi kalau game yang extreme like roller coster ia terletak dibahagian luar. Bila keluar dari bangunan, sejuk dia melampau-lampau sampai kena pakai glove!

playing their traditional game - pose je lebih!
miniature
Selain itu ada folk museum dalam lotte world tu. kira museum orang-orang korea zaman dolu-dolu. kami duduk dalam lotte world sampai lebam...heeheh...dah nak malam baru balik.

posing before naik "hot air ballon"

terserempak dengan blogger - Budget Travel Guide South Korea (wearing rabbit ear)
outdoor game

pintu gerbang menuju ke Folk Museum

Day 3

Nami Island a.k.a Nameosan Island & Seoul Mosque

Disebabkan Nami Island jauh,kami bersemangat bangun awal (walaupun cuaca sejuk). Perjalanan ke Nami Island mengambil masa yang agak lama. Kami terpaksa menukar beberapa train sebab nak budget kos. Train ITX yg  is the fastest way, but more expensive cost as we don't have to change/transfer train (direct train). kami turun naik, tukar train sebab nak jimat, tapi lambat sikit la sampai.

Hyehwa station, Line 4 --> Dongdaemun Station, Line 4 --> Hoegi Station, Line 1 --> Sangbong Station (Jungang LIne) --> Gapyeong Station (Gyeongchun LIne).

while waiting train to Gaypeong
korang boleh tengok alternative lain sebab takot datang dari tempat tinggal lain-lain dekat sini.  Bila dah sampai Gapyeong, bukan bermakna korang nak sampai Nami Island yee...korang terpaksa naik teksi untuk pergi ke jeti..pasal apa pergi jeti??sebab nak naik boat laa...kan nak pergi Nami Island...pulau kan...hehehe..bas ada disediakan, tapi setiap 1jam, larat ke nak tunggu??haa...pikir-pikirkan lah.. ;p

Gapyeong Station..antara station yang cantik
agak canggih teksi mereka
sampai di jeti, kena beli tiket naik boat..harga dalam 8000 won kalau tak silap..ni dah include pergi dan balik. oh ya,kalau siapa-siapa berani, boleh guna flying fox dari jeti terus sampai ke Nami Island..yang tu, harga tak tahu, confirm lah lagi mahal..

pekan kecil sebelum sampai di jeti
attractive cafe opposite the counter ticket
the ticket
pintu masuk sebelum tunjukan tiket
beautiful flower~
perjalanan dari jeti ke Nami Islang ambil masa dalam 10 minit. Once reach the island, its free and easy time~ so, jalan lah sepanjang pulau tu.. paling famous dekat sana, of course la tempat shooting drama Winter Sonata.. alaa, ada gambar artis dia ja..aku pun mesti la posing dekat situ juge..ngeh..ngeh..ngeh..

this is our boat..or ship?

oh ya! lupa nak cerita, uolls boleh jumpa surau dekat children library. ada juga halal restoran if korang lapar..tapi jangan harap la makanan malaysia...heheh...harga dia mahal, tapi kalau dah lapar, bedal je lah..

those "ballons" made by glass
lama jugak kami jalan-jalan amek gambar around Nami Island, kira petang jugak lah baru kami pulang. balik naik boat tu, ada seorang pakcik warga tempatan nyanyi lagu korea untuk kami...malu pun ada sebab semua orang tengok kitaorang...hahah...pakcik tu nyanyi sepanjang perjalanan ke jeti..tak mahu berenti ok!..

belakang pintu gerbang ni lah children library tu!
yes!!! with winter sonata's actor

6 of us...
inside children's library
halal's restaurant
pandangan dari sisi lagi satu
dekat pintu masuk ada signboard Halal~
the menu..
my lunch - nasi, telur goreng, kimchi & air gas!

taraaaa~ nilah pakcik yang menyanyi tuu...
suddenly......its snowwwwww!!!  -tipu je-

ok, balik dari Nami Island, kami menuju ke Seoul Mosque..Masjid ni kira masjid terbesar di Seoul..terletak di Itaewon.. kami agak sesat jugak lah sebab dah malam, jadi penglihatan sudah kabur....hahah..
Itaewon adalah syurga makanan bagi orang korea.. sebab banyak sangat kedai makan dan kelab malam. kedai makanan halal hanyalah di sekitar masjid seoul. disebabkan kami sesat, kami masuk di kawasan kelab-kelab malam...fuhh...sudah lah penat, kelaparan lagi...kami jumpa orang putih, jadi terus tanya kedudukan masjid, rupa-rupanya seberang jalan lagi satu..

tengok map, memang kami sudah salah jalan..masjid itu terletak diatas bukit. mula-mula kami terpaksa menaiki tangga yang agak curam, 90 darjah ok! sangat penat.. dan sekali lagi kami hilang arah..
Alhamdulillah, niat kami untuk solat di masjid dimakbulkan..kami terserempak warga Turki (kalau tak silap) dan dia membawa menuju ke masjid itu..

tangga yang tinggi dan curam!
bergambar dgn anak2 Afghanistan..they only can speak korean!

seoul mosque
ni macam sekolah agama..fully sponsor by son of king Fath (putera arab saudi)

after that, we all mencari kedai makan...kan dah sampai area halal food...sepanjang jalan area masjid ni macam-macam kedai makan boleh jumpa..tapi kami pilih, satu kedai ni...pemiliknya warga indonesia..apa lagi, kami cakap melayu jelah...hahah....makan pun nasi goreng....ohh...baru dapat makan makanan melayu...time ni sangat kelakar...tapi pemilik tu sangat baik hati..

ok lah....sambung page seterusnya......